Combigebouw Evonik, Antwerpen

Combigebouw Evonik, Antwerpen

2021
EvoltaProjectenCombigebouw Evonik, Antwerpen
Opdrachtgever
Evonik Antwerpen nv
Locatie
Antwerpen
Ontwerpteam
Team Organisatie in beweging

Uitbreiding fabrieksterrein met BEN-“combigebouw”

Overkoepelend gebouw zorgt voor een vlottere samenwerking en kleinere klimaatimpact

Evonik is een wereldmarktleider in de speciaalchemie. Met elf productie-eenheden en tal van ondersteunende diensten is de vestiging in Antwerpen één van de grootste van de internationale groep. Om de werking op het fabrieksterrein te optimaliseren, stond ons team Organisatie in beweging in om samen met de bouwheer op zoek te gaan naar de optimalisatie van de fabriekssite door het clusteren van een aantal ondersteunende diensten. Het combigebouw op de site vormt namelijk de toegangspoort tot de bedrijfssite en herbergt onder meer de logistieke dienst. Wie het terrein wil betreden of verlaten, passeert altijd langs dit gebouw.

We stonden in voor het ontwerp van een overkoepelend gebouw voor de verschillende diensten. Scope van de opdracht: architecturaal ontwerp, stabiliteitsstudies, gebouwentechnieken & infrastructuurwerken.

Circulatie als rode draad

Het combigebouw herbergt verschillende ondersteunende diensten van Evonik. Dit betreft zowel logistiek en bewaking, maar ook de medische dienst en de interne brandweer. Door al deze functies onder één dak te voorzien werden interne en externe circulatiepatronen een cruciale factor in het ontwerp. De verschillende diensten dienden afzonderlijk van elkaar te kunnen functioneren, maar tegelijkertijd diende het gebouw ook voor de verbindende factor te zorgen. Een weldoordacht intern-extern circulatieschema werd opgesteld wat ervoor zorgt dat het gebouw een veilige, maar tegelijk toegankelijke poort vormt voor zowel de bezoekers als de werknemers.

Een vormelijk geheel

Het materiaal- en kleurgebruik van het nieuwe combigebouw sluit aan op die van het recent vernieuwde administratief kantoorgebouw dat zich op het aanpalende terrein bevindt. Hierdoor ervaren bezoekers een gevoel van eenheid bij het betreden van de fabriekssite. Het lijnenspel in combinatie met verschillende materialen en kleuren maakt het gebouw dynamisch waarbij de tactiele volumewerking de verschillende diensten van elkaar onderscheidt. Zo omhelst het nieuwe gebouw de oorspronkelijke logistieke dienst en wordt de bezoeker op een natuurlijke manier naar de hoofdingang geleid.

Voor de brandweerdienst kozen we een combinatie van donkere en lichte gevelbeplating, die de volumewerking van het gebouw versterkt. De wagenhal gaven we een industriële uitstraling met lichte prefab betonpanelen. Die zijn niet alleen duurzaam en robuust – ze versterken ook het contrast met de rest van het combigebouw.

Duurzaam, aangenaam en bijna energieneutraal

Zowel bij de materiaalkeuze binnen als buiten vertrokken we van duurzaamheid, functioneel comfort en energie-efficiëntie. In de werkruimtes werd gekozen voor een gepolierde betonvloer in combinatie met wanden in zichtbaar blijvend betonmetselwerk. Deze combinatie zorgt voor een robuuste, maar onderhoudsvriendelijke omgeving. In de medische dienst en in de leef- en kantoorruimtes werden PVC-vloeren voorzien, telkens met hun eigen kleur en patroon zodat een aangenaam ruimtegevoel ontstaat. De wanden in deze zones werden bepleisterd en geschilderd, waardoor ook hier andere accenten konden worden gelegd.

Met een E-peil van 54 voor het kantoor- en leefgedeelte en een K-peil van 30 voor de wagenhal, voldoet het nieuwe combigebouw aan de voorwaarden voor een BEN-gebouw. De gevelschil werd gedetailleerd ontworpen en geïsoleerd om koudebruggen en warmteverliezen te beperken. De grote ramen, lichtkoepels en daglichtopeningen op strategische plaatsen zorgen voor maximale natuurlijke verlichting terwijl verduisteringen oververhitting voorkomen.

Daarnaast zetten we in op energie- en waterefficiëntie met slimme technieken zoals aanwezigheidsdetectie, daglichtdimming, LED-verlichting, regenwaterrecuperatie, energiebesparende toiletten en — niet onbelangrijk — afstandsverwarming, waarbij overtollige warmte uit het productieproces gerecupereerd wordt om het combigebouw te verwarmen.

Volvo Cars, Gent

Volvo Cars, Gent

2020
EvoltaProjectenVolvo Cars, Gent
Opdrachtgever
Volvo Cars
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Consultancy services

Ondersteuning logistieke transformatie voor de eerste volledig elektrische Volvo

Optimale goederenstromen bezorgen XC40 Recharge een vliegende start

Tegen 2025 wil Volvo Cars zijn CO2-voetafdruk per wagen met 40 procent verminderen. Dus zet de autobouwer maximaal in op elektrisch en hybride. Ons team Consultancy services ondersteunde de fabriek in Gent bij de opstart van een nieuwe productielijn voor de volledig elektrische XC40 Recharge – de eerste volledig elektrische Volvo.

Onze engineer ter plaatse optimaliseerde samen met zijn collega’s van ‘Plant Supply Chain Engineering’ de nieuwe goederenstromen naar de assemblagelijn.

Tijdens de intensieve voorbereidingsperiode werd elke stap in de bevoorrading zorgvuldig op elkaar afgestemd: de juiste verpakking voor elk stuk, een ononderbroken flow van trailer tot op de lijn zonder tussenvoorraden, gecombineerde transporten per trein voor verschillende verpakkingstypes, en cyclisch aanleveren volgens een standaardmodel. Elk detail was cruciaal – de kleinste variatie zou het proces verstoren.

Intussen loopt de productie van de Volvo XC40 Recharge gesmeerd, en blijven de bestellingen komen.

Fluxys, Zeebrugge

Fluxys, Zeebrugge

2020
EvoltaProjectenFluxys, Zeebrugge
Opdrachtgever
Fluxys
Locatie
Zeebrugge
Ontwerpteam
Team Consultancy services

Toezicht bij de bouw van de 2de Jetty aanlegsteiger en 5de LNG-opslagtank

Dankzij dit project kunnen jaarlijks meer dan 200 extra LNG-schepen aanmeren in de haven

Met deze tweede aanlegsteiger en de 5de tank kunnen voortaan zowel kleine als grote LNG-schepen geladen en gelost worden, gaande van 2.000m³ tot 217.000m³ LNG. Kleine bunkerschepen zullen LNG kunnen laden voor de bevoorrading van andere schepen die LNG als brandstof gebruiken.

Het team Consultancy services ondersteunde het projectteam van Fluxys tijdens de uitvoeringsfase op de werf. Zij waren verantwoordelijk voor het toezicht op de werf en het documentenbeheer tussen Fluxys en de Contractor.

ArcelorMittal, Gent

ArcelorMittal, Gent

2016
EvoltaProjectenArcelorMittal, Gent
Opdrachtgever
ArcelorMittal
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Consultancy services

Vernieuwing eindwalsgroep in Gentse warmwalserij

ArcelorMittal bespaart autosector tonnen CO2 met ultradun staal

Door de toenemende druk op de autosector om de CO2-uitstoot van wagens te verkleinen, groeit de vraag naar dunnere staalplaten met een hogere sterkte en goeie vervormbaarheid. Team Consultancy services hielp ArcelorMittal bij de stapsgewijze invoering van een nieuwe eindwalsgroep die plakken van 36 mm kan walsen tot staalplaat met een einddikte tussen 1,25 en 13 mm.

Onze consultant stond in voor het opstellen van de lastenboeken, de selectie van en onderhandelingen met leveranciers, opvolging van de engineering en communicatie, projectplanning en opleiding van de productieploegen.

Sterkere staalsoorten vragen grotere walskrachten in de warmwalserij, en dus ook een aanpassing van bestaande walstuigen. De nieuwe eindwalslijn van ArcelorMittal moest aan verschillende eisen voldoen: hogere walskrachten, vnl. in de eerste twee walstuigen, hogere aandrijfkoppels en een groter vermogen van de walstuigen, en een beter controle van het walsproces om de kwaliteit te blijven garanderen. Denk: snellere basisautomatisering en extra actuatoren om de walsbaarheid te verbeteren.

 

In vier jaar tijd werd stap voor stap naar een nieuwe eindwalsgroep toegewerkt met zeven gekoppelde walstuigen. Voor 2014 werden nieuwe hoofdmotoren geplaatst voor vier walstuigen, in november 2014 werden de hoofdmotor en tandwielkasten van het eerste walstuig vervangen, en één jaar later was de hoofdmotor van het zesde tuig aan de beurt. Ook de twee middelste walstuigen werden omgebouwd, en in november 2016 werden hun walskrachten verhoogd. In datzelfde jaar braken we eerste twee oude walstuigen af, en werd nieuwe walslijn in gebruik genomen.

Supply chain Colruyt, België

Supply chain Colruyt, België

2021
EvoltaProjectenSupply chain Colruyt, België
Opdrachtgever
Colruyt Group
Locatie
België
Ontwerpteam
Team Consultancy services

Supply chain management

Geüpdatete grondplannen voor efficiënter transport en minder verspilling

Toen Colruyt Group actuele data ontbrak over de totale opslagruimte per Colruyt-filiaal, ondersteunde Team Consultancy services de Belgische supermarktketen door samen de as-built-dossiers onder de loep te nemen. Colruyt Group is een dynamisch bedrijf dat met de juiste kennis en expertise hun supply chain management blijft optimaliseren. Samen zorgden we ervoor dat producten niet meer als afval diende behandeld te worden of naar de centrale gebouwen zouden terugkeren door plaatsgebrek in de filialen.

Met een team van vier ontwerpers/tekenaars voegden we slimme vectorobjecten toe aan de grondplannen van alle filialen, waarmee we een onderscheid maakten tussen soorten winkelrekken, afmetingen, hoeveelheid schappen en de eventuele aanwezigheid van koeling. Na het tekenwerk stelden we een legende op per filiaal. Daardoor is vandaag de oppervlakte, opslagcapaciteit en het aantal lopende meters winkelrekken (per soort) gekend via de legende voor elk filiaal.

 

Dankzij onze nauwe samenwerking kon het ervaren tekenteam van Colruyt op een relatief korte tijd bruikbare informatie doorspelen aan de dienst verkoop, en raakte elk product foutloos bij het juiste filiaal – en bij de eindklant. In de loop van de opdracht organiseerden we geregeld opvolgmeetings om het uitgevoerde werk na te kijken, vorderingen te noteren en lessons learned te delen.