Volvo Cars, Gent

Volvo Cars, Gent

2020
EvoltaProjectenVolvo Cars, Gent
Opdrachtgever
Volvo Cars
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Consultancy services

Ondersteuning logistieke transformatie voor de eerste volledig elektrische Volvo

Optimale goederenstromen bezorgen XC40 Recharge een vliegende start

Tegen 2025 wil Volvo Cars zijn CO2-voetafdruk per wagen met 40 procent verminderen. Dus zet de autobouwer maximaal in op elektrisch en hybride. Ons team Consultancy services ondersteunde de fabriek in Gent bij de opstart van een nieuwe productielijn voor de volledig elektrische XC40 Recharge – de eerste volledig elektrische Volvo.

Onze engineer ter plaatse optimaliseerde samen met zijn collega’s van ‘Plant Supply Chain Engineering’ de nieuwe goederenstromen naar de assemblagelijn.

Tijdens de intensieve voorbereidingsperiode werd elke stap in de bevoorrading zorgvuldig op elkaar afgestemd: de juiste verpakking voor elk stuk, een ononderbroken flow van trailer tot op de lijn zonder tussenvoorraden, gecombineerde transporten per trein voor verschillende verpakkingstypes, en cyclisch aanleveren volgens een standaardmodel. Elk detail was cruciaal – de kleinste variatie zou het proces verstoren.

Intussen loopt de productie van de Volvo XC40 Recharge gesmeerd, en blijven de bestellingen komen.

Liefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen

Liefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen

2014
EvoltaProjectenLiefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen
Opdrachtgever
TUC RAIL
Locatie
Antwerpen
Ontwerpteam
Team Consultancy services

Toezicht op aanleg van ondergrondse spoorinfrastructuur

De nieuwe spoorweg verbindt Linker- en Rechteroever voor vlotter goederentransport

Samen met TUC RAIL, het studiebureau van Infrabel, hield ons team Consultancy services werftoezicht bij de aanleg van de Liefkenshoekspoorverbinding – een ondergrondse spoorverbinding tussen de Antwerpse Linker- en Rechteroever. De Liefkenshoekspoorverbinding is een rechtstreekse spoorverbinding tussen de Linker- en de Rechteroever in de Haven van Antwerpen, waarbij het verkeer van goederentreinen tussen beide oevers mogelijk is zonder het havengebied te moeten verlaten.

Het project was niet alleen vanuit economische invalshoek heel belangrijk voor de haven van Antwerpen, maar heeft eveneens nuttige effecten tot gevolg gehad op de uitdagingen rond mobiliteit, leefmilieu en leefbaarheid in de Antwerpse regio.

De spoorverbinding bestaat uit een dubbelsporig tracé van 16,2 km van Bundel Zuid naar het vormingsstation van Antwerpen Noord dat hierbij onder drie waterpartijen loopt: het Waaslandkanaal, de Schelde en het Kanaaldok.

Naast het bouwen van diverse basisinfrastructuur zoals aquaduct, kokers, geluidsbuffers, slibwanden en open tunnels, werden eveneens aan de bestaande Beverenspoortunnel en de onderdoorgang onder de R2 renovatie- en aanpassingswerkzaamheden uitgevoerd. Voor het deel onder de Schelde en het Kanaaldok worden twee naast elkaar lopende enkelsporige tunnels geboord van elk 6 km lang.

Westerringspoor F400, Gent

Westerringspoor F400, Gent

2019/2022
EvoltaProjectenWesterringspoor F400, Gent
Opdrachtgever
Stadsbestuur Gent
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Duurzame mobiliteit

Uitbreiding fietssnelweg met harmonieus fietspad en veilige fietsonderdoorgang

Nieuwe fietsverbindingen maken Gent extra fietsvriendelijk en -veilig

De fietsroute ‘Westerringspoor’ of ‘F400’ is een belangrijke Gentse fietssnelweg die het station Gent-Sint-Pieters verbindt met de Muide, Wondelgem, Mariakerke en de Brugse Poort. In 2018 vroeg Stad Gent ons om de fietssnelweg uit te breiden met een fietspad op de rand van het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen. Twee jaar later werden we ook ingeschakeld voor de bouw van een nieuwe fietsonderdoorgang aan de drukke Drongensesteenweg, om de veiligheid van fietsers te verzekeren.

Ons team Duurzame mobiliteit ging over de volledige studieopdracht, van schetsontwerp tot aanbestedingsdossier en de coördinatie van de werken.

Comfortabel fietspad in harmonie met de omgeving

Op het drassige terrein van het beschermde natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen voorzagen we een fietsverbinding tussen de Noormanstraat en de Mahatma Ghandistraat. Daarbij kozen we voor een bruine, uitgewassen betonverharding, waardoor het fietspad volledig opgaat in de natuurlijke omgeving.

Tijdens de werken legden we vier overbruggingen aan over waterlopen. Drie bruggen (met een overspanning van 13, 14,5 en 21 meter) werden uitgevoerd als betonnen integraalbruggen, de vierde (met een overspanning van 14 meter) ontwierpen we op vraag van Onroerend Erfgoed in staal met een plankendek.

Veilige fietsonderdoorgang

De Drongensesteenweg is een van de belangrijkste wegen van de stad, die de R40 verbindt met de R4 en ook de aansluiting maakt met de E40. De verkeersader krijgt heel wat verkeer van en naar de stad te verwerken. Vóór de ingreep moeten fietsers op het Westerringspoor de Drongensesteenweg kruisen via een fietsoversteekplaats met lichten. Dat was niet alleen onveilig, maar belemmerde ook het fietscomfort en de continuïteit van de hoofdroute. Om daar een antwoord op te bieden, vroeg Stad Gent ons om een nieuwe fietsonderdoorgang uit te werken.

Na een evaluatie van verschillende scenario’s beslisten we om een nieuwe fietskoker te bouwen aansluitend op de bestaande Leiekoker. We verbreedden het zicht in de tunnel door een deel van de bestaande wand af te breken en te vervangen door een kolommenwand, wat een positieve impact heeft op de beleving en ervaring van de onderdoorgang. Het project omvatte onder meer watergebonden civiele werken, aanloophellingen, vaste brugoverspanningen en wegenwerken.

Vandaag kunnen fietsers en voetgangers het kruispunt van de Bunderweg en Drongensesteenweg veilig en ongehinderd ondergronds kruisen.

FRWRD, Bredene

FRWRD, Bredene

2021
EvoltaProjectenFRWRD, Bredene
Opdrachtgever
FRWRD
Locatie
Bredene
Ontwerpteam
Team Organisatie in beweging

Kantoorontwerp volgens principes van circulair bouwen

Veranderingsgericht ontwerp voor een vooruitstrevend accountancykantoor

Voor FRWRD (het voormalige CPJ Accountants) ontwierp team Organisatie in beweging een nieuw, polyvalent kantoorgebouw. Het gebouw is ontworpen volgens het circulaire principe van veranderingsgericht bouwen, waardoor het eenvoudig kan aangepast worden aan de nieuwe noden en wensen van de huidige en toekomstige gebruikers.

Het ontwerp bestaat uit een industriële constructie met twee bouwlagen en een transparante kantoorindeling. Het heeft een minimale vaste structuur, lichte wanden en beweegbare glazen delen. De leidingen lopen zichtbaar langs de hoge plafonds als industriële blikvangers, en er werd een dakterras voorzien voor extra lichtinval in het hart van het gebouw. Enkele originele architecturale accenten aan de gevel geven het nieuwe kantoorgebouw van FRWRD zijn unieke uitstraling.

Fluxys, Zeebrugge

Fluxys, Zeebrugge

2020
EvoltaProjectenFluxys, Zeebrugge
Opdrachtgever
Fluxys
Locatie
Zeebrugge
Ontwerpteam
Team Consultancy services

Toezicht bij de bouw van de 2de Jetty aanlegsteiger en 5de LNG-opslagtank

Dankzij dit project kunnen jaarlijks meer dan 200 extra LNG-schepen aanmeren in de haven

Met deze tweede aanlegsteiger en de 5de tank kunnen voortaan zowel kleine als grote LNG-schepen geladen en gelost worden, gaande van 2.000m³ tot 217.000m³ LNG. Kleine bunkerschepen zullen LNG kunnen laden voor de bevoorrading van andere schepen die LNG als brandstof gebruiken.

Het team Consultancy services ondersteunde het projectteam van Fluxys tijdens de uitvoeringsfase op de werf. Zij waren verantwoordelijk voor het toezicht op de werf en het documentenbeheer tussen Fluxys en de Contractor.

Stedelijke basisschool Spoele, Lokeren

Stedelijke basisschool Spoele, Lokeren

2015
EvoltaProjectenStedelijke basisschool Spoele, Lokeren
Opdrachtgever
Stadsbestuur Lokeren
Locatie
Lokeren
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Nieuwe basisschool met polyvalente ruimtes voor onderwijs, sport, spel en cultuur

Gefaseerde verbouwing zorgt voor minimale overlast

In opdracht van het stadsbestuur vernieuwden we basisschool “Spoele” in Lokeren. Het project wordt gekenmerkt door polyvalente ruimtes, veel natuurlijk licht, energiezuinige verwarming en verlichting, akoestische wanden en speelse en comfortabele vloeren. Om overlast en kosten te beperken en ervoor te zorgen dat de school gewoon open kon blijven, verliep de verbouwing in fases.

Ons team Mens in ontwikkeling stond in voor het ontwerp van het nieuwe schoolgebouw, het stabiliteitsonderzoek, de gebouwentechnieken en omgevingsaanleg.

Verhuis in verschillende fases

In een eerst fase werden de klascontainers van de kleuterschool verplaatst, waarna een nieuw kleuterblok werd opgericht. Zodra de kleuters verhuisd waren naar de nieuwe gebouwen, werd de lagere school ondergebracht in de containerklassen. Als laatste werden het bestaande gebouw van de lagere school en de turnzaal gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe vleugel met ruimte voor de lagereschoolklassen, het secretariaat, de refter en de opvang.​

Een veilige boulevard en authentieke keiklinkers

Ontwerp en indeling

Het kleuterpaviljoen en de lagereschoolklassen werden gescheiden en voorzien van hun eigen toegangen en speelplaats.

De lagereschoolklassen werden opgericht langs de noordzijde van de site. Daardoor is de speelplaats zuidgericht, en konden de klassen voorzien worden met grote raampartijen voor de nodige dosis natuurlijk daglicht zonder kans op oververhitting. De tweede vleugel is oost-westgeoriënteerd, waardoor opnieuw maximaal gebruik kon worden gemaakt van natuurlijke verlichting.​ Tussen beide vleugels bevinden zich de administratieve en ondersteunende ruimtes zoals de opwarmkeuken met refter, het secretariaat en de turnzaal.

Door de gangen op de zuidzijde te richten creëerden we een thermische buffer. Die zorgt voor de nodige warmtewinsten in de tussenseizoenen, en voorkomt oververhitting van de klaslokalen in de zomerperiode. Het natuurlijke daglicht dat binnenkomt langs de gangen kan dankzij de glaspartijen naast de klasdeuren doordringen tot in de klassen. Op die manier worden zowel de klaslokalen als de gangen natuurlijk verlicht en verlucht.

Materiaalgebruik

Alle wanden werden uitgevoerd in lichte betonblokken om (onderhouds)kosten te besparen. Tussen de klaslokalen werden ze voor akoestische redenen ontdubbeld. Voor de vloeren kozen we een heterogene kunststofafwerking in verschillende kleuren voor een aangenaam speelcomfort. De gymvloer voorzagen we van een extra dempende onderlaag.

Verwarming en verlichting

Beide schoolgebouwen worden verwarmd met vloerverwarming, en dankzij de grote ramen is de behoefte aan kunstlicht beperkt. De verlichtingsarmaturen kregen automatische dimmers, en in alle bergingen en sanitair werden bewegingssensoren geplaatst. De klassen zelf werden uitgerust met performante, energiezuinige verlichtingstoestellen. Het secretariaat werd voorzien van een “alles-uit”-knop, om te voorkomen dat bij het afsluiten van de school de verlichting ongewild blijft branden. ​

Dankzij de polyvalente inrichting kunnen de schoolgebouwen optimaal worden gebruikt, ook buiten de schooluren. De gymzaal kan volledig verduisterd worden voor toneel-, dans- of filmvoorstellingen. En ook de overdekte speelplaats kan gebruikt worden voor collectieve momenten.

Will Tura Sportpark, Veurne

Will Tura Sportpark, Veurne

2017
EvoltaProjectenWill Tura Sportpark, Veurne
Opdrachtgever
AGB Veurne
Locatie
Veurne
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Uitbreiding sport- en recreatiepark

Meer ruimte voor sport en spel in Veurne dankzij nieuwe buitenterreinen en dubbele sporthal

Ons team Mens in ontwikkeling hielp Veurne bij de uitbreiding en nieuwe infrastructuur van haar stedelijk sportpark. Van een voetbalveld in kunstgras, polyvalente speelzone en Finse piste tot kleedkamers, een dubbele sporthal met cafetaria en de bijhorende infrastructuurwerken. Scope: architectuur, stabiliteitsstudies, technieken, infrastructuur en EPB-berekening.

Het team stond in voor de bouw van de dubbele sporthal met een centrale tribune voor zicht op de twee zalen, de cafetaria en de kleedruimtes voor de voetbalspelers. Er werd ook een dojo voorzien voor Japanse vechtsporten. Ze werkten nauw samen met het team Publieke ruimte die de speelvelden in kunstgras, de polyvalente speelzone en de Finse piste vormgaven.

Grote Markt, Hasselt

Grote Markt, Hasselt

2019
EvoltaProjectenGrote Markt, Hasselt
Opdrachtgever
Stadsbestuur Hasselt
Locatie
Hasselt
Ontwerpteam
Team Publieke ruimte

Herinrichting Grote Markt tot uitnodigend centrumplein

Vertaalslag van stedenbouwkundig masterplan naar (plan van) actie

Door de jaren heen was de Grote Markt van Hasselt ongemerkt haar allure kwijtgeraakt. Het plein was niet bijster groot, en werd dan ook nog ‘ns versnipperd door een straat, verschillende verouderde materialen, ongelukkig ingeplant straatmeubilair en terrasconstructies die te veel ruimte en aandacht opeisten. Om het centrum een nieuwe impuls te geven, werkte het stadsbestuur een ambitieus masterplan uit voor de volledige stadskern: Grote Markt, Havermarkt, Kapelstraat, Kortstraat, Hoogstraat, Kleine Maastrichterstraat. Ze weerde daarbij autoverkeer en voorzag nieuwe terrasconstructies tegen de gevels van de horecapanden, zodat er centraal ruimte vrijkwam.

Ons team Publieke ruimte kreeg de opdracht om de krijtlijnen van het masterplan uit te werken tot een volwaardig (voor)ontwerp en de werken in uitvoering te begeleiden. We vingen het hoogteverschil op van de Grote Markt zelf, ontwierpen terrasconstructies en straatmeubilair, en voerden ondergrondse metingen uit voor de riolering en aansluitingen van water en elektriciteit.

Ons ontwerp ging uit van een tabula rasa: we gomden de volledige inrichting letterlijk uit en vervingen ze door een uniforme inrichting – met één bestratingsmateriaal en strategische geplaatste zitbanken aan één zijde van het plein. Op die manier werd de Grote Markt terug herleid naar haar essentie: een plek om te verpozen en te ontmoeten. Een plek die terug als ijkpunt functioneert in de binnenstad.

De autovrije zones werden volledig bestraat met natuursteen om de identiteit en leesbaarheid van het marktplein tastbaar te maken. Voor verkeerszones voorzagen we een rijloper in uitgewassen beton. Op die manier is het voor weggebruikers meteen duidelijk waar hun plek is in het openbare domein.

We gebruikten ook groen om de identiteit van de plek te versterken. Langs het marktplein werden drie volgroeide lindes aangeplant, en pal in het centrum van het plein kwam een monumentale valse christushoorn. Boom en markt zijn vandaag onlosmakelijk verbonden in de geest van de gebruikers. Als pars pro toto – of totum pro parte.

WATT Revive, Gent

WATT Revive, Gent

2019
EvoltaProjectenWATT Revive, Gent
Opdrachtgever
Revive
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Publieke ruimte

Herontwikkeling verlaten bedrijventerrein tot een bruisende woon- en werkwijk

Een succesvolle herbestemming met (een ecologisch) karakter

Samen met projectontwikkelaar Revive en partners KRAS architecten, Establis, Boydens en Fris in het Landschap toverden we één van de vuilste plekken van Gent om in één van de groenste. Een duurzame woon- en werkwijk in het hart van de stad met maar liefst 14 BEN-woningen en 59 dito appartementen, plaats voor kantoren en commerciële ruimtes, en een publieke tuin van 2000 m².

Ons team Publieke ruimte stond mee in voor de vertaling van het masterplan naar overtuigende ontwerpen, uitvoeringsdossiers en de uiteindelijke herontwikkeling.

Op de oude Elektrion-site werd sinds 1926 hoogwaardige motorolie geproduceerd op basis van koolzaad, wat heeft geleid tot ernstige bodemverontreiniging tot wel 7 meter diep. In eerste instantie werd het gebied gesaneerd en een masterplan en beeldkwaliteitsplan opgesteld.

Het bestaande kantoorgebouw en de overblijvende structuur van de historische loodsen werd nieuw leven ingeblazen door ze te renoveren, verbouwen en herbestemmen tot een bedrijvencentrum met lichtrijke, goed geïsoleerde kantoorruimtes, geschakeld aan een co-working space. Authentieke elementen werden zoveel mogelijk in ere hersteld.

Naast de kantoorontwikkeling werden twee meergezinswoningen opgetrokken in witte baksteen als accentgebouwen op de site. Ze werden net als alle andere woningen en appartementen ontworpen volgens de BEN-normen en aangesloten op het BEO-veld van de site.

Bij het project werd veel aandacht besteed aan de behoeften van de bewoners. De site werd opgewaardeerd tot semipublieke ruimte en toegankelijk gemaakt voor de buurt. Er werd bovendien een ‘buurtschuur’ voorzien, waar bewoners en omwonenden activiteiten kunnen organiseren. Wij ontwierpen de gemeenschappelijke tuin en creëerden nieuwe zachte verbindingen tussen de Pieter Colpaertsteeg en de Groene Vallei voor voetgangers en fietsers. De wijk is vandaag autovrij en enkel toegankelijk voor noodvoertuigen en vuilnisdiensten.

Het landschapsontwerp zet maximaal in op een natuurlijke en ongedwongen sfeer. De binnentuin is een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, kunnen relaxen en lekkers kunnen meeplukken van de bessenstruiken op de parkranden of uit de moestuinbakken. We ontwierpen een glooiend parklandschap, wat mooi contrasteert met de sterke lijnen van de omliggende architectuur. De gediversifieerde vegetatie en hoogteverschillen houden de tuin interessant doorheen de verschillende seizoenen, en zorgen voor een gezonde biodiversiteit.

Dit project illustreert onze werkwijze in een complexe stedelijke omgeving, en toont hoe we in overleg met alle diensten een kwaliteitsvol, hedendaagse antwoord kunnen bieden op de stedelijke uitdagingen van vandaag en morgen.

Hertstraat, Gent

Hertstraat, Gent

2023
EvoltaProjectenHertstraat, Gent
Opdrachtgever
Stadsbestuur Gent
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Publieke ruimte

Vergroening en ontharding van 6 straten in Gent

Innovatieve stedenbouw voor een klimaatrobuuste stad

Tussen de Muinkschelde en het Koning Albert I Park ligt een stukje Gent met een bijzondere geschiedenis. Eeuwenlang bleef de Muinkmeersen een moerassig gebied binnen de stadsmuren waar de monniken van de Sint-Pietersabdij onder meer linnen lieten bleken. In 1851 werd een deel ervan ingericht als dierentuin, waarna de stad de gronden kocht en het ontwikkelde als een combinatie van stedelijk park, lanen met herenhuizen en lanen met werkmanshuizen. De wijk werd een voorbeeld van stedenbouwkundige innovatie uit het begin van de 20ste eeuw.

Honderd jaar later wil Stad Gent de historische wijk opnieuw aangrijpen als een voorbeeld van stedenbouwkundige innovatie. Deze keer niet als antwoord op de bevolkingsgroei en de huisvesting van een groeiende arbeidersklasse, maar wel om de stad voor te bereiden op de uitdagingen van morgen. Ons team Publieke ruimte staat in voor de volledige studieopdracht, van studie tot ontwerp, aanbesteding en begeleiding van de werken.

Klimaatverandering staat bovenaan het lijstje van uitdagingen van Stad Gent. Periodes van extreme hitte en hevige regenbuien komen steeds vaker voor, doordat de vele verhardingen in de stad een stedelijk hitte-eilandeffect veroorzaken. In het ontwerp van de cluster Hertstraat wordt daarom maximaal ingezet op ontharding. Zo komt er ruimte vrij voor geveltuinen tot wel 2 meter (!) breed, boomvakken en wadi’s. Water kan maximaal infiltreren in de vele groenzones en waterdoorlatende verhardingen. Het groen bestaat uit een combinatie van robuuste en klimaatbestendige plantensoorten, die gedijen in droge en tijdelijk natte bodems. Dankzij de vernieuwende inrichting kunnen huidige én toekomstige bewoners een plek vinden tussen het groen in het centrum van de stad.

De straten worden heringericht als woonerf – als leefstraten met een sterke verblijfsfunctie. Dat moet niet enkel de snelheid van het verkeer afremmen, maar creëert ook gedeelde ruimte met zitgelegenheid en spelprikkels. Een plek waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten.

Een minder zichtbaar aspect, maar aanzienlijk onderdeel van het project, is de aanleg van rioleringen. Dichtbij de Nederschelde en binnen de sterk verstedelijkte context van Gent is dat onvermijdelijk een uitdaging.

Voor zo’n ingrijpende verandering is er een draagvlak nodig. Daarom werkten we een uitgebreid participatie- en communicatietraject uit, waarbij buurtbewoners konden plaatsnemen aan ontwerptafels om samen met ons hun straat vorm te geven.

Zowel het klimaatbestendige ontwerp als sterk doorgedreven participatief proces leverden brons op bij de uitreiking van de VLARIO-Innovatieprijs 2020.