Ten Prinsenhove, Antwerpen

Ten Prinsenhove, Antwerpen

2020
EvoltaProjectenTen Prinsenhove, Antwerpen
Opdrachtgever
LIFE
Locatie
Antwerpen
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Herwaardering van jaren 70-studentenhome

Open & lichtrijk ontwerp met skylounge biedt ruimte aan 156 studenten in hartje Antwerpen

In mei 2016 sloot de Antwerpse studentenhuisvesting Ten Prinsenhove de deuren na een negatieve evaluatie op brandveiligheid. De universitaire woontoren, die dateert uit de jaren ‘70, was hoogdringend aan renovatie toe. Ons team Mens in ontwikkeling werd ingeschakeld om de studentenhome opnieuw de uitstraling te geven die het verdient – met ruimte voor studenten, gastprofessoren, doctoranten, toeristen en net-afgestudeerden, én een extra dakverdieping die dienstdoet als skylounge. Samen met Antwerps architectenbureau ENOFSTUDIO stonden we in voor het ontwerp, de gebouwentechnieken, de stabiliteitsstudies en EPB-berekening.

Een façade van beton en glas

Zowel de façade als het interieur werden volledig gestript. We behielden de structuur van het gebouw en ontwierpen een zelfdragende betonnen schil met veel glas en een moderne uitstraling. De gevel werd drieledig opgebouwd: de plint onderin heeft een robuuste uitstraling door haar massieve elementen, het lijf is afgewerkt in een verfijnder beton met slanke kolommen en balken, en de kroon is opgevat als een dubbel hoog glazen volume om de verticaliteit te benadrukken. Voor het buitenschrijnwerk kozen we bronskleurig aluminium dat volledig geopend kan worden, afgewerkt met een kenmerkende stalen of glazen borstwering om de veiligheid van de studenten te garanderen. De zonwering geeft een zachte, lichtere look aan het geheel.

Ruimte voor studie, ontmoeting en ontspanning

De eerste twee verdiepingen van het gebouw gaven we publieke functies. Van de rest maakten we maar liefst 156 studentenflats van verschillende types. Op de 10de verdieping kregen een aantal Antwerpse architectenbureaus zoals Dries Otten, Atelier Dialect en ENOFSTUDIO de artistieke vrijheid om een typekamer te ontwikkelen. Als kers op de taart, dient de dakverdieping als skylounge, een prachtige ruimte boven op de studententoren met een fenomenaal uitzicht over de stad.

Licht, openheid, comfort en degelijkheid

Op het gelijkvloers van de studentenhome ontwierpen we een centrale ontmoetingsplaats met een hoog plafond en knusse hoeken, als een natuurlijk verlengde van het toegangsplein buiten. De zachte, warme texturen en kleuren zorgen voor comfort en creëren tegelijk een huiselijke sfeer. In de kamers kozen we voor onderhoudsvriendelijke, degelijke materialen. Overal in het gebouw zorgen de grote raampartijen voor een overvloed aan licht en een direct contact met buiten.

Als architectenbureau staan we volledig achter herbestemming en het nuttig gebruik van de beperkte beschikbare ruimte. Hoewel dit gebouw sterk uitspringt ten opzichte van haar directe omgeving, zou het een groot verlies zijn mocht deze toren verdwenen zijn. We zijn dan ook blij met het resultaat waarbij we de studenten een volledig conforme en veilige thuis kunnen aanbieden en de woontoren een mooie facelift hebben gegeven die statig staat in haar bouwblok.

Ganzendries, Bierbeek

Ganzendries, Bierbeek

EvoltaProjectenGanzendries, Bierbeek
Opdrachtgever
Gemeente Lubbeek, Gemeente Bierbeek
Locatie
Bierbeek
Ontwerpteam
Team Mens & milieu

Waterzuivering en nieuw wegdek in Bierbeek

Gescheiden en gezuiverd afval- en regenwater voor 1.100 inwoners

Veilige fietspaden en een goede riolering zijn belangrijke aandachtspunten voor elke gemeente. Met het project “Verbindingsriolering Ganzendries” maakten de gemeenten Bierbeek en Lubbeek werk van deze punten. Samen met de gemeentes, Aquafin en Fluvius hebben we de handen in elkaar geslagen om rioleringswerken uit te voeren en het fietspad te heraanleggen.

De rioleringswerken omvatten in eerste instantie het aanleggen van de verbindingsriolering tussen Pellenberg en de Tiensesteenweg om het afvalwater te scheiden van het regenwater. Daarnaast kwam er ook een pompstation om het afvalwater naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie te brengen zodat het niet meer ongezuiverd in de natuur terecht komt en de waterkwaliteit sterk omhoog gaat. Als laatste werd een regenwaterbekken aangelegd waarlangs het regenwater vertraagd geloosd wordt in bestaande of nieuwe grachten.

Met deze werken verzamelt Aquafin het afvalwater van 1.100 inwoners uit Lubbeek en Bierbeek, dat eerst nog in de baangrachten belandde, en sluit dit aan op het rioleringsnet. Op termijn kan dit opgetrokken worden tot 1400 inwoners.

Nieuw rioleringsstelsel, nieuw fietspad

Een riolering aanbrengen gaat altijd gepaard met de heraanleg van een nieuw wegdek. In de zones waar er riolering werd geplaatst, werd ook de toenmalige rijwegverharding vernieuwd in asfalt (binnen de bebouwde kom) of beton (buiten de bebouwde kom).

 

 

Er werd ook een dubbel fietspad aangelegd, gescheiden van het wegdek, voor een vlotte en veilige verbinding langsheen de Ganzendries tussen Pellenberg en Lovenjoel. Als extra werd de straatverlichting vervangen door moderne energiezuinige ledverlichting.

                             Bron Quote Theo Francken: artikel hln

Nieuw rioleringsstelsel, nieuw fietspad

Een riolering aanbrengen gaat altijd gepaard met de heraanleg van een nieuw wegdek. In de zones waar er riolering werd geplaatst, werd ook de toenmalige rijwegverharding vernieuwd in asfalt (binnen de bebouwde kom) of beton (buiten de bebouwde kom).

 

 

Er werd ook een dubbel fietspad aangelegd, gescheiden van het wegdek, voor een vlotte en veilige verbinding langsheen de Ganzendries tussen Pellenberg en Lovenjoel. Als extra werd de straatverlichting vervangen door moderne energiezuinige ledverlichting.

Combigebouw Evonik, Antwerpen

Combigebouw Evonik, Antwerpen

2021
EvoltaProjectenCombigebouw Evonik, Antwerpen
Opdrachtgever
Evonik Antwerpen nv
Locatie
Antwerpen
Ontwerpteam
Team Organisatie in beweging

Uitbreiding fabrieksterrein met BEN-“combigebouw”

Overkoepelend gebouw zorgt voor een vlottere samenwerking en kleinere klimaatimpact

Evonik is een wereldmarktleider in de speciaalchemie. Met elf productie-eenheden en tal van ondersteunende diensten is de vestiging in Antwerpen één van de grootste van de internationale groep. Om de werking op het fabrieksterrein te optimaliseren, stond ons team Organisatie in beweging in om samen met de bouwheer op zoek te gaan naar de optimalisatie van de fabriekssite door het clusteren van een aantal ondersteunende diensten. Het combigebouw op de site vormt namelijk de toegangspoort tot de bedrijfssite en herbergt onder meer de logistieke dienst. Wie het terrein wil betreden of verlaten, passeert altijd langs dit gebouw.

We stonden in voor het ontwerp van een overkoepelend gebouw voor de verschillende diensten. Scope van de opdracht: architecturaal ontwerp, stabiliteitsstudies, gebouwentechnieken & infrastructuurwerken.

Circulatie als rode draad

Het combigebouw herbergt verschillende ondersteunende diensten van Evonik. Dit betreft zowel logistiek en bewaking, maar ook de medische dienst en de interne brandweer. Door al deze functies onder één dak te voorzien werden interne en externe circulatiepatronen een cruciale factor in het ontwerp. De verschillende diensten dienden afzonderlijk van elkaar te kunnen functioneren, maar tegelijkertijd diende het gebouw ook voor de verbindende factor te zorgen. Een weldoordacht intern-extern circulatieschema werd opgesteld wat ervoor zorgt dat het gebouw een veilige, maar tegelijk toegankelijke poort vormt voor zowel de bezoekers als de werknemers.

Een vormelijk geheel

Het materiaal- en kleurgebruik van het nieuwe combigebouw sluit aan op die van het recent vernieuwde administratief kantoorgebouw dat zich op het aanpalende terrein bevindt. Hierdoor ervaren bezoekers een gevoel van eenheid bij het betreden van de fabriekssite. Het lijnenspel in combinatie met verschillende materialen en kleuren maakt het gebouw dynamisch waarbij de tactiele volumewerking de verschillende diensten van elkaar onderscheidt. Zo omhelst het nieuwe gebouw de oorspronkelijke logistieke dienst en wordt de bezoeker op een natuurlijke manier naar de hoofdingang geleid.

Voor de brandweerdienst kozen we een combinatie van donkere en lichte gevelbeplating, die de volumewerking van het gebouw versterkt. De wagenhal gaven we een industriële uitstraling met lichte prefab betonpanelen. Die zijn niet alleen duurzaam en robuust – ze versterken ook het contrast met de rest van het combigebouw.

Duurzaam, aangenaam en bijna energieneutraal

Zowel bij de materiaalkeuze binnen als buiten vertrokken we van duurzaamheid, functioneel comfort en energie-efficiëntie. In de werkruimtes werd gekozen voor een gepolierde betonvloer in combinatie met wanden in zichtbaar blijvend betonmetselwerk. Deze combinatie zorgt voor een robuuste, maar onderhoudsvriendelijke omgeving. In de medische dienst en in de leef- en kantoorruimtes werden PVC-vloeren voorzien, telkens met hun eigen kleur en patroon zodat een aangenaam ruimtegevoel ontstaat. De wanden in deze zones werden bepleisterd en geschilderd, waardoor ook hier andere accenten konden worden gelegd.

Met een E-peil van 54 voor het kantoor- en leefgedeelte en een K-peil van 30 voor de wagenhal, voldoet het nieuwe combigebouw aan de voorwaarden voor een BEN-gebouw. De gevelschil werd gedetailleerd ontworpen en geïsoleerd om koudebruggen en warmteverliezen te beperken. De grote ramen, lichtkoepels en daglichtopeningen op strategische plaatsen zorgen voor maximale natuurlijke verlichting terwijl verduisteringen oververhitting voorkomen.

Daarnaast zetten we in op energie- en waterefficiëntie met slimme technieken zoals aanwezigheidsdetectie, daglichtdimming, LED-verlichting, regenwaterrecuperatie, energiebesparende toiletten en — niet onbelangrijk — afstandsverwarming, waarbij overtollige warmte uit het productieproces gerecupereerd wordt om het combigebouw te verwarmen.

Woonzorgcentrum A. Lacourt, Oostende

Woonzorgcentrum A. Lacourt, Oostende

2019
EvoltaProjectenWoonzorgcentrum A. Lacourt, Oostende
Opdrachtgever
Sociaal Huis Oostende
Locatie
Oostende
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Uitbreiding woonzorgcentrum met 60 woonunits

Een verbouwing met aandacht voor de noden van de huidige en nieuwe bewoners

Naar aanleiding van de nieuwe ruimtelijke planning van de site van WZC De Boarebreker, besliste het Sociaal Huis Oostende om WZC A. Lacourt met 60 kamers uit te breiden.​

Om de uitbreiding te kunnen realiseren zonder de bewoners te moeten evacueren, kozen we ervoor om het centrale blok en het bestaande woonblok B integraal te behouden. De zone van het dagcentrum, de cafetaria en een deel van woonblok A werden gesloopt om plaats te maken voor de ambitieuze uitbreiding.

Voorrang aan nieuwe cafetaria

Onmiddellijk na de sloopwerken startten we met de bouw van een nieuwe cafetariaruimte, omwille van de belangrijke sociale functie van de ruimte. Dankzij een bouwsysteem met een stalen structuur en aluminium-vliesgevel kregen de bewoners snel weer een plek om een koffietje te drinken met hun vrienden, familie en kennissen.

Extra binnen- en buitenruimte

Alle afdelingen kregen bovendien een ruime woonkamer met open keuken om te eten, televisie te kijken, voor animatie, noem maar op. De woonkamers werden stuk voor stuk voorzien van een buitenbalkon waarop bij zonnige dagen kan genoten worden van zonlicht en contact met de binnentuin. De verpleegposten sluiten rechtstreeks aan op de woonkamers.

De meeste gangen eindigen op een kleine rustzone met zicht op de binnentuin of omliggende publieke ruimte, zodat ze natuurlijk verlicht worden en bewoners op elk moment zon en buitenactiviteit kunnen ervaren. In de binnentuin zelf kunnen bewoners samen met hun gezelschap gezellig op het terras van de cafetaria vertoeven, of wandelen tussen diverse groenpartijen.

 

 

Uniforme materialen

Het grootste deel van het nieuwe geveloppervlak bestaat net als de bestaande gevel uit geïsoleerde gevelpleister met een plint in blauwe hardsteen rondom het gebouw. En ook het aluminium schrijnwerk volgt in kleurkeuze en indeling de bestaande ramen, zodat de nieuwe en bestaande bouwdelen zichtbaar een geheel vormen.​

Gentbrugse Meersen, Gentbrugge

Gentbrugse Meersen, Gentbrugge

2020
EvoltaProjectenGentbrugse Meersen, Gentbrugge
Opdrachtgever
Farys
Locatie
Gentbrugge
Ontwerpteam
Team Publieke ruimte

Aanleg van een waterbestendig sportpark in een meandergebied

Nieuwe sportcluster bezorgt Gentenaars 9,4 ha extra sportplezier

De Gentbrugse Meersen is een van de vijf groenpolen in Gent. Om het recreatieve karakter van het park- en natuurgebied verder uit te bouwen, werd ons team gevraagd om een sportcluster te ontwikkelen aan de rand. Een sportpark van zo’n 9,4 ha met onder meer een baseballterrein, softbalveld, cricketveld, drie voetbalvelden, een boardingvoetbalveld (in kunstgras), een schuttersveld, een street-workout-zone, Finse piste en mountainbikeparcours. Ook de nodige randinfrastructuur zoals bergruimten, dug-outs, slagkooien en een heuse scoorderstoren met doucheruimtes en kleedkamers voor de baseball- en softbalclub kon daarbij niet ontbreken.

Ons team Publieke Ruimte stond in voor het volledige ontwerp, de technische studies en de begeleiding van de uitvoeringswerken. Behalve het sportpark legden we in de omgeving een groene parkeerruimte aan en ontwierpen we verschillende fietsenstallingen voor bezoekers. We voorzagen aansluitingen voor elektriciteit en internet op de sportvelden, riolering, ledverlichting volgens de gevraagde lux-waarden, drainage- en beregeningsinstallaties … Het resultaat is een (sport)parkstructuur met zones voor intensieve en extensieve recreatie in verschillende gradaties.

Ondanks de omvang van het projectgebied (9,4 ha) was dit een erg uitdagende ontwerpopdracht. Binnen de site moesten namelijk een achttal sportvelden met heel verschillende vormen en afmetingen op een logische manier gestructureerd worden. En ook groen en water waren belangrijke factoren, aangezien het sportpark aangelegd zou worden in een meersengebied, dat bovendien doorkruist werd door een deel van een oude Scheldemeander. Bij het ontwerp van het sportpark was het onze ambitie om zoveel mogelijk van de meander en bestaande bosstructuur te behouden.

We hoogden het terrein zo’n 1,50 m op, zodat de terreinen het hele jaar rond gebruikt zouden kunnen worden. Om een optimale waterhuishouding te garanderen, combineerden we een uitgebreid drainagenetwerk met een beregeningsinstallatie op grond- en bufferwater. Daarbij zetten we extra in op waterrecuperatie via de drainageleidingen van de sportvelden. De gedraineerde sportvelden werden rechtstreeks aangesloten op verzameldrains die een centraal waterbufferbekken vullen. In nattere periodes wordt overtollig water afgevoerd via een wadi- en grachtensysteem richting de noordelijke natuurzone, in droge periodes kan het centrale bufferbekken bijgevuld worden met gebruik van grondwaterpompen. Door het centrale bufferbekken op een esthetische en logische manier te implementeren in de parkstructuur, zetten we niet enkel in op duurzaam watergebruik (maximale recuperatie) maar verhogen we ook de beleving en educatieve waarde van het gebied.

 

Ook bij de materiaalkeuze voor verhardingen en paden hielden we rekening met waterdoorlaatbaarheid en lokale waterinfiltratie. De primaire paden bestaan uit cementbetonverharding voor een goede toegankelijkheid voor wandelaars en fietsers. De parkeerzone aan de inkomzone werd aangelegd met lineaire grasbetontegels. En voor de andere paden – de secundaire circulatie – gebruikten we kunststofgrastegels. Op die manier konden we niet enkel de uitvoeringskost beperken, maar ook het natuurlijke karakter van de site behouden.

Stiemer, Genk

Stiemer, Genk

2022
EvoltaProjectenStiemer, Genk
Opdrachtgever
Aquafin
Locatie
Genk
Ontwerpteam
Team Mens & Milieu

Stiemer als herboren blauwgroene landschapsparel in Genk

Waterproblematiek in de Stiemervallei aangepakt met ambitieus masterplan

De Stiemervallei is een groenblauwe ader die loopt door het hart van Genk, Limburg. De Stiemerbeek die daar loopt wordt vergezeld van twee Aquafin collectors langs beide zijden die afvalwater afvoeren, maar door een verouderd systeem en hevigere regenval kampte de regio met afvaloverlast en geurhinder. Aquafin heeft de handen in elkaar geslagen met stad Genk en ons team Mens en Milieu om de waterproblematiek aan te pakken. Doel? De waterkwaliteit van de Stiemerbeek verbeteren en vermijden dat oppervlaktewater naar de collectoren stroomt.

Wat liep er nu precies mis? Langs beide zijden van de Stiemerbeek loopt een collector waarin het afvalwater van Oost- en West-Genk opgevangen wordt om het te laten uitkomen in het waterzuiveringsstation. De collector kan je zien als de autostrade voor afvalwater. Zodra er te veel water ophoopt in de buis, creëer je file en wordt overtollig water geëvacueerd via overstorten naar de dichtstbijzijnde gracht of waterloop zoals de Stiemerbeek. Alleen zorgde hevige regenval voor afval en regenwater in de collector waardoor dit terechtkwam in de Stiemerbeek en de waterkwaliteit achteruitging.

In het zuiveringsgebied van Genk bevinden zich een zeventigtal van deze overstorten. Er waren verschillende problemen. Ten eerste was het merendeel van deze overstortconstructies verouderd of beschadigd, waardoor ze niet optimaal werkten en ongecontroleerd overstroomden. Ten tweede stroomde het regenwater van de Stiemer bij hoge waterstand op verschillende plaatsen naar de collector in plaats van andersom. Hierdoor kwam er proper Stiemerwater in de riolering en vervolgens in onze zuiveringsinstallatie terecht, waar het vuil water te verdund aankwam om te kunnen zuiveren. Tot slot traden de overstorten te snel in werking, waardoor er soms afvalwater in de Stiemer terechtkwam.

De rioleringswerken vonden plaats op een 25-tal plekken aan de collector. Allereerst werden oude overstortconstructies afgebroken, bestaande aangepast en nieuwe gebouwd. Er werden ook terugslagkleppen geplaatst op de overstortleiding zodat de Stiemer niet meer kan terugstromen in het stelsel. Daarnaast werden rioleringsdeksels verankerd op de collector langs de Stiemer. Zo kan het water bij overdruk niet ontsnappen via de straatdeksels, maar verloopt dit gecontroleerd via de overstorten. Als laatste werden extra nooduitlaten geplaatst op de collector.

 

Om overlast bij de bewoners van de stad Genk te vermijden werd in het kader van dit project ook een studie gedaan naar de aanwezigheid van kelderaansluitingen en een eventueel risico op terugstromend water naar de huizen.Deze bewoners werden aangeschreven en kregen recht op een kleine terugslagklep ter hoogte van hun aansluiting op de riolering.

Later worden nog extra werken uitgevoerd om enerzijds het regenwater zo lang mogelijk in de wijken te houden waar het weer infiltreert naar het grondwater, en anderzijds om proper water af te voeren naar een nieuwe, natuurlijke stroom die zal meanderen langs de Stiemerbeekvallei en het grondwater verder aanvult.

 

PAULO, Gent

PAULO, Gent

EvoltaProjectenPAULO, Gent
Opdrachtgever
Provincie Oost-Vlaanderen
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Organisatie in beweging

Nieuwbouw en renovatie van een energiezuinig en toekomstgericht opleidingscentrum

Opleidingsinstituut voor brandweer, politie en geneeskundige hulpverlening

Het politieopleidingscentrum PAULO was aan een renovatie toe om te transformeren in een nieuw opleidingsinstituut voor brandweer, politie en dringende geneeskundige hulpverlening. De uitdaging voor ons Team Organisatie in Beweging lag in het herstellen of hergebruiken van bestaande structuren in combinatie met nieuwbouw om de drie functies een plek te geven in een duurzaam schoolgebouw waarbij ze elk afzonderlijk functioneren en tegelijkertijd één geheel vormen.

Een grondige analyse van de gehele site was het startpunt om het ontwikkelingspotentieel maximaal te kunnen inschatten. Welke gebouwen moeten gesloopt worden? Welke moeten aangepast worden? Wat moet er bijgebouwd worden? Vragen die een antwoord moesten bieden op een groter vraagstuk waarin een duidelijke, centrale toegang belangrijk is, en tegelijkertijd de afdelingen ook apart toegankelijk moeten zijn voor bezoekers en gebruikers.

De verdeling tussen de afdelingen, net zoals de keuze om af te breken, te herstellen, te renoveren, bij te bouwen of te herorganiseren, werd bepaald op basis van een masterplan en schetsontwerpen. De oppervlakte-inschatting hield alvast rekening met een vernieuwde schietstand voor de politie en extra ruimte voor de hulpverlening.

Niet alleen de oppervlakteverdeling, maar ook de vorm en afzonderlijke functionaliteiten werden onder de loep genomen. Het doel was om alles zo efficiënt, compact en flexibel mogelijk te maken. Iets wat gemakkelijk opgevangen werd met een ingenieuze mobiele onderverdeling die naar keuze kan worden ingezet.

Het is een project waar de geïntegreerde samenwerking tussen architectuur en engineering duidelijk naar voren kwam en een platform bood voor de creatie van een modern schoolgebouw met hoge prestaties. Het proces leidde tot minimale verlieszones en een slimme oriëntatie om de passieve koeling en verwarming te optimaliseren en energieverbruik te verminderen, terwijl een goede balans met de architectonische visie wordt bewaard.

 

 

Naast functionaliteit, werd ook rekening gehouden met geluidscomfort of –overlast, veiligheid en beveiliging, een functioneel dak met goed georiënteerde zonnepanelen en een gunstige vorm om het licht zo goed mogelijk te laten binnenvallen waar het nodig is. Een aangenaam uitzicht hebben we ook niet laten ontbreken.

Al die keuzes leidden tot een optimaal resultaat waar duurzame energie wordt ingezet op een kostenefficiënte en toekomstgerichte manier.

Volvo Cars, Gent

Volvo Cars, Gent

2020
EvoltaProjectenVolvo Cars, Gent
Opdrachtgever
Volvo Cars
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Consultancy services

Ondersteuning logistieke transformatie voor de eerste volledig elektrische Volvo

Optimale goederenstromen bezorgen XC40 Recharge een vliegende start

Tegen 2025 wil Volvo Cars zijn CO2-voetafdruk per wagen met 40 procent verminderen. Dus zet de autobouwer maximaal in op elektrisch en hybride. Ons team Consultancy services ondersteunde de fabriek in Gent bij de opstart van een nieuwe productielijn voor de volledig elektrische XC40 Recharge – de eerste volledig elektrische Volvo.

Onze engineer ter plaatse optimaliseerde samen met zijn collega’s van ‘Plant Supply Chain Engineering’ de nieuwe goederenstromen naar de assemblagelijn.

Tijdens de intensieve voorbereidingsperiode werd elke stap in de bevoorrading zorgvuldig op elkaar afgestemd: de juiste verpakking voor elk stuk, een ononderbroken flow van trailer tot op de lijn zonder tussenvoorraden, gecombineerde transporten per trein voor verschillende verpakkingstypes, en cyclisch aanleveren volgens een standaardmodel. Elk detail was cruciaal – de kleinste variatie zou het proces verstoren.

Intussen loopt de productie van de Volvo XC40 Recharge gesmeerd, en blijven de bestellingen komen.

Liefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen

Liefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen

2014
EvoltaProjectenLiefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen
Opdrachtgever
TUC RAIL
Locatie
Antwerpen
Ontwerpteam
Team Consultancy services

Toezicht op aanleg van ondergrondse spoorinfrastructuur

De nieuwe spoorweg verbindt Linker- en Rechteroever voor vlotter goederentransport

Samen met TUC RAIL, het studiebureau van Infrabel, hield ons team Consultancy services werftoezicht bij de aanleg van de Liefkenshoekspoorverbinding – een ondergrondse spoorverbinding tussen de Antwerpse Linker- en Rechteroever. De Liefkenshoekspoorverbinding is een rechtstreekse spoorverbinding tussen de Linker- en de Rechteroever in de Haven van Antwerpen, waarbij het verkeer van goederentreinen tussen beide oevers mogelijk is zonder het havengebied te moeten verlaten.

Het project was niet alleen vanuit economische invalshoek heel belangrijk voor de haven van Antwerpen, maar heeft eveneens nuttige effecten tot gevolg gehad op de uitdagingen rond mobiliteit, leefmilieu en leefbaarheid in de Antwerpse regio.

De spoorverbinding bestaat uit een dubbelsporig tracé van 16,2 km van Bundel Zuid naar het vormingsstation van Antwerpen Noord dat hierbij onder drie waterpartijen loopt: het Waaslandkanaal, de Schelde en het Kanaaldok.

Naast het bouwen van diverse basisinfrastructuur zoals aquaduct, kokers, geluidsbuffers, slibwanden en open tunnels, werden eveneens aan de bestaande Beverenspoortunnel en de onderdoorgang onder de R2 renovatie- en aanpassingswerkzaamheden uitgevoerd. Voor het deel onder de Schelde en het Kanaaldok worden twee naast elkaar lopende enkelsporige tunnels geboord van elk 6 km lang.

Westerringspoor F400, Gent

Westerringspoor F400, Gent

2019/2022
EvoltaProjectenWesterringspoor F400, Gent
Opdrachtgever
Stadsbestuur Gent
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Duurzame mobiliteit

Uitbreiding fietssnelweg met harmonieus fietspad en veilige fietsonderdoorgang

Nieuwe fietsverbindingen maken Gent extra fietsvriendelijk en -veilig

De fietsroute ‘Westerringspoor’ of ‘F400’ is een belangrijke Gentse fietssnelweg die het station Gent-Sint-Pieters verbindt met de Muide, Wondelgem, Mariakerke en de Brugse Poort. In 2018 vroeg Stad Gent ons om de fietssnelweg uit te breiden met een fietspad op de rand van het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen. Twee jaar later werden we ook ingeschakeld voor de bouw van een nieuwe fietsonderdoorgang aan de drukke Drongensesteenweg, om de veiligheid van fietsers te verzekeren.

Ons team Duurzame mobiliteit ging over de volledige studieopdracht, van schetsontwerp tot aanbestedingsdossier en de coördinatie van de werken.

Comfortabel fietspad in harmonie met de omgeving

Op het drassige terrein van het beschermde natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen voorzagen we een fietsverbinding tussen de Noormanstraat en de Mahatma Ghandistraat. Daarbij kozen we voor een bruine, uitgewassen betonverharding, waardoor het fietspad volledig opgaat in de natuurlijke omgeving.

Tijdens de werken legden we vier overbruggingen aan over waterlopen. Drie bruggen (met een overspanning van 13, 14,5 en 21 meter) werden uitgevoerd als betonnen integraalbruggen, de vierde (met een overspanning van 14 meter) ontwierpen we op vraag van Onroerend Erfgoed in staal met een plankendek.

Veilige fietsonderdoorgang

De Drongensesteenweg is een van de belangrijkste wegen van de stad, die de R40 verbindt met de R4 en ook de aansluiting maakt met de E40. De verkeersader krijgt heel wat verkeer van en naar de stad te verwerken. Vóór de ingreep moeten fietsers op het Westerringspoor de Drongensesteenweg kruisen via een fietsoversteekplaats met lichten. Dat was niet alleen onveilig, maar belemmerde ook het fietscomfort en de continuïteit van de hoofdroute. Om daar een antwoord op te bieden, vroeg Stad Gent ons om een nieuwe fietsonderdoorgang uit te werken.

Na een evaluatie van verschillende scenario’s beslisten we om een nieuwe fietskoker te bouwen aansluitend op de bestaande Leiekoker. We verbreedden het zicht in de tunnel door een deel van de bestaande wand af te breken en te vervangen door een kolommenwand, wat een positieve impact heeft op de beleving en ervaring van de onderdoorgang. Het project omvatte onder meer watergebonden civiele werken, aanloophellingen, vaste brugoverspanningen en wegenwerken.

Vandaag kunnen fietsers en voetgangers het kruispunt van de Bunderweg en Drongensesteenweg veilig en ongehinderd ondergronds kruisen.